Att få betalt eller inte

Jag avskyr siffror. Varje gång jag närmar mig mitt bokföringsprogram på datorn ryser jag av obehag. Jag lär mig aldrig: bokför på fel konton, från fel konton, på fel datum, från fel datum osv. Men jag rättar alltid till det så att det bli korrekt till slut.

Det är ingen annan än jag själv som ska behöva lida för min sifferångest. Ändå har jag förstått att det är många andra som gör det. Sådana som jag skickar fakturor till, exempelvis.

Jag har ett mycket litet förlag, skriver kanske ut ett tjugotal fakturor under ett år (jag vet inte eftersom jag aldrig tänkt på att räkna efter). Och förbluffande många gånger tvingas jag påminna kunden om att betala.

Det handlar inte om privatkunder utan företag. Riktiga företag, inte små skuttare som jag själv utan stora och medelstora företag som borde vara hyfsat vana vid att hantera siffror. Och fakturor.

Förra sommaren hade jag problem med en av våra större matvarukedjor, som lokalt tagit in mina böcker. När jag skulle skriva ut slutfakturan fick jag inte betalt. Jag tror att jag skickade tre påminnelser innan jag fick telefonkontakt med den lokala aktören. Då blev jag ifrågasatt. Så småningom ändrade de attityd och då, men först då, kom det fram att jag hade skickat min faktura till fel adress. De visste om det, men hade de kontaktat mig för att tala om att de ändrat faktureringsuppgifter?

Efter sju sorger och åtta bedrövelser fick jag mina pengar.

Ibland när jag skickat påminnelse får jag besked att fakturan inte kommit fram. Jag brukar mejla när så är möjligt, och från en kund, som aldrig betalat i tid utan alltid kommer med betalningen några dagar för sent, får jag alltid bekräftelse på att de tagit emot mitt mejl. Men tydligen inte min faktura.

Nu är det en annan kund som inte betalat. Jag skickar påminnelse, inget händer, jag försöker nå kunden per telefon och lyckas till slut. Jag frågar om han fått mitt mejl med påminnelsen. ”Ja jag såg det i går.” Okej, vad bra, då hade det väl varit lite fint om han skickat ett snabbt svar, kanske bett om ursäkt för att betalningen inte kommit iväg. Någonting. En bekräftelse på att jag finns och att mina mejl existerar.

Vi kom överens om att jag skulle skicka fakturan igen. Jag gjorde så. Men någon betalning har inte kommit in. Än. Den kommer säkert, det är bara trist att vägen dit är så lång.

Jag tycker att det finns ett par huvudregler: man håller deadline och man betalar sina räkningar. Svårare än så ska det inte behöva vara. Eller är det mig det är fel på? Jag kanske också ska sluta betala mina räkningar i tid.

4 svar på ”Att få betalt eller inte

  1. Jag har samma problem med en av mina kunder och nu har det gått så långt att jag har skickat ärendet vidare till högre instans. Om det kommer att göra så att jag får betalt till slut återstår dock att se …

    • Dit har jag inte tvingats än. Det värsta är att jag ska fortsätta göra affärer med dem och därför måste vara positiv och tacksam i stället för att be dem fara och flyga. Jag har också räkningar att betala i mitt företag, precis som de har. Jobbigt att tvingas göra som du, men det kanske sätter fart på din kund. Hoppas det.

  2. Det hoppas jag med. Det var ett svårt beslut att ta men här pratar vi inte om ett par veckor sen utan den äldsta fakturan skulle ha varit betald för fem månader sedan …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.